Event

English follows Japanese

ギャラリートーク

出品作家10名が下記日程により会場内にて自身の作品について語ります。
開催日時
(各30分程度)
11月19日(土)①14:00~ 近藤 聡乃* ②15:00~ 谷中 佑輔
11月20日(日)③14:00~ 池崎 拓也
11月25日(金)④18:00~ 石塚 元太良
12月 4日(日)⑤16:00~ 北川 太郎
12月 9日(金)⑥18:00~ 黒田 大スケ
12月11日(日)⑦14:00~ 伊藤 誠  ⑧15:00~ 小金沢 健人
12月16日(金)⑨18:00~ 丸山 直文
12月17日(土)⑩14:00~ 大﨑 のぶゆき
*近藤さんのギャラリートークに参加ご希望の方は整理券が必要です。
配布日時:2022年11月19日(土)10時00~ 配布場所:企画展示室2E入口 定員:40名
会場
企画展示室2E
参加料
無料(但し本展の観覧券が必要)事前申込不要
※日時等は変更になる場合がございます。最新情報は当ホームページをご確認ください。

オンライン・シンポジウム「移民の芸術/芸術の移民」

ロバート・ラウシェンバーグ
《移動(Migration)》1959年
ピカソ、カンディンスキー、モンドリアン、クレー、デュシャンなど、近代美術の歴史は、移民=国外退去者たちの歴史であると言ってよいほどに、膨大な数の芸術家たちが国境を超えてきました。移民性は、芸術を語るうえで、欠かすことのできない視点であったと言えるかもしれません。日本においても、藤田嗣治や国吉康雄の作品は、彼らの「移民」としてのありかたと深く関与しています。既存の制度が機能不全を起こし、国家間の力学的関係・体制が流動的に変わり、あらゆる物事の価値や境界が揺らぐ緊迫した現在の状況は、安住の場、帰るべき場所が失われた、誰もが潜在的な移民でありうる時代であると言えるのかもしれません。本シンポジウムでは、アーティストの移動が、その思考や作品様式に及ぼす影響について、あるいは、芸術における移民性とはなにかについて、本展出品作家を中心に議論を行います。
企画
沢山 遼【美術評論、2021年度(1年研修)・アメリカ(ニューヨーク)】
登壇者
小川 希【アートマネージメント、2021年度(1年研修)・オーストリア(ウィーン)】
池崎拓也(本展出品作家)

ドキュメンタリー映画『手でふれてみる世界』上映会&トーク
——DOMANI・明日展 第25回記念事業

手で世界にふれながら旅をし、多様な文化や芸術と出会ってきた、視覚に障害を持つアルド・グラッシーニとダニエラ・ボッテゴニ夫妻。ふたりの働きかけで1993年、イタリアのマルケ州アンコーナ県に「オメロ触覚美術館」が設立され、1999年にはイタリア議会の承認を受けて、国立の美術館となりました。本作は、近代以前の彫刻のレプリカや現代作家による実物を手でふれて鑑賞できるこの美術館の活動を紹介するドキュメンタリーです。約60分。2022年秋、ヴァンジ彫刻庭園美術館(静岡県長泉町)で初公開ののち、「障害者週間」(12月3日から9日、内閣府による設定)にあわせて、東京での上映会を行います。ゲストに小説家で早稲田大学教授の小野正嗣さんをお迎えし、本映画の岡野晃子監督と、本展出品作家でこれまでも「ふれる」展示を実践してきた彫刻家・北川太郎さんでアフター・トークも開催します。
日時
2022年12月4日(日)
13:00 受付開始 13:30 上映会 14:30—15:30 トーク
定員
100名 ※事前予約いただいた方は、当日本展を無料でご覧いただけます。
入場料
無料
申込方法
※本イベントは終了いたしました。
会場
国立新美術館 3階講堂
主催
文化庁、国立新美術館
協力
ヴァンジ彫刻庭園美術館
登壇者
小野 正嗣 [小説家、早稲田大学教授]
1970年生まれ、大分県出身。小説家・フランス文学研究者・早稲田大学教授。
『水に埋もれる墓』で朝日新人文学賞、『にぎやかな湾に背負われた船』で三島由紀夫賞、『九年前の祈り』で芥川龍之介賞受賞。訳書に『アイデンティティが人を殺す』(アミン・マアルーフ)、『三人の逞しい女』(マリー・ンディアイ)がある。2018年より『日曜美術館』(NHK)にキャスターとして出演。
岡野 晃子 [本映画監督]
1973年生まれ。コロンビア大学大学院美術及び美術教育研究科修士課程修了。ヴァンジ彫刻庭園美術館にて「センス・オブ・ワンダー もうひとつの庭へ」、「すべてのひとに石がひつよう 目と、手でふれる世界」など企画。視覚にとどまらない感覚による美術館教育の可能性を研究。その一環として、ドキュメンタリー映画「手でふれてみる世界」を制作。

北川 太郎 [本展出品作家]
1976 年 兵庫県生まれ、現在、 岡山県を拠点に活動。 手仕事にこだわり、のみと石頭 (せっとう)を使い、長い時を かけて制作される石の 彫刻は、プリミティヴで生命力 にあふれ、おおらかで無垢な佇 まいが未知の感覚を 呼び覚ます。近年は、彫刻に 「触れる」鑑賞体験など、啓発 的な活動も行う。

ドキュメンタリー映画特設サイトはこちらから

鑑賞ワークショップ「ふれてあじわう・ふれてかたる」

障害等にかかわらずさまざまな人々が一緒に楽しめる鑑賞ワークショップを開催。
「触覚」の研究者として著名な渡邊淳司氏(NTT)監修のもと、普段は視覚による美術鑑賞体験を触覚でも共有するワークショップを行います。
日時
2022年12月10日(土)13:00〜15:00
定員
12名(中学生以上)
申込方法
※本ワークショップは終了いたしました。
参加費
無料 ※但し、本展の観覧券が必要。
会場
国立新美術館 研修室A、Bおよび企画展示室2E
企画監修
渡邊 淳司[NTTコミュニケーション科学基礎研究所]
実施者
小林 桂子 [日本工業大学先進工学部]
ゲスト
黒田 大スケ [本展出品作家]

DOMANI・明日展 2022-23 × 日比谷カレッジ
近藤聡乃、ニューヨークでの創作と暮らし

本との結びつきが深い近藤聡乃がニューヨークでの創作や暮らしについて語ります。
日時
2022年11月25日(金)19:00-20:30 (18:30開場)
定員
200名
申込方法
事前申込
※本イベントは終了いたしました。
参加費
1,000円
会場
日比谷図書文化館 地下1階 日比谷コンベンションホール(東京都千代田区日比谷公園1-4)
主催
千代田区立 日比谷図書文化館
協力
DOMANI・明日展
講師
近藤 聡乃 [本展出品作家]
聞き手
山田 晃子 [太田市美術館・図書館 主任学芸員]

Gallery. Talks

The ten Domani 2022–¬23 exhibiting artists will talk about their works in the gallery as scheduled below.
Date/time
(about 30 minutes
each)
November 19 (Sat), 14:00 Kondoh Akino* / 15:00 Taninaka Yuske
November 20 (Sun), 14:00 Ikezaki Takuya
November 25 (Fri), 18:00 Ishizuka Gentaro
December 4 (Sun), 16:00 Kitagawa Taro
December 9 (Fri), 18:00 Kuroda Daisuke
December 11 (Sun), 14:00 Ito Makoto / 15:00 Takehito Koganezawa
December 16 (Fri), 18:00 Maruyama Naofumi
December 17 (Sat), 14:00 Osaki Nobuyuki
Venue
NACT Special Exhibition Gallery 2E
Fee
Free (with a ticket to the exhibition)
*Kondoh Akino’s talk requires a numbered ticket, which will be distributed starting 10am on Saturday, November 19, at the NACT Special Exhibition Gallery 2E entrance, to the first 40 people wishing to attend.

Please note that dates and times are subject to change.
Please check the exhibition website for the latest information.
(Information is accurate as of November 4, subject to change depending on Covid-19 infection status.)

*Dates and times are subject to change. Please check the exhibition website for the latest information.
*Information is accurate as of November 4, subject to change depending on Covid-19 infection status.

Symposium on "migrant art/art migrants"

From Picasso to Kandinsky, Mondrian, Klee, Duchamp, and countless others, so many artists have left their homes for foreign parts that the history of modern art could be described as that of migration and exile. Migrant identity has long been an indispensable viewpoint within art discourse. In the case of Japan, the works of artists like Léonard Tsuguharu Foujita and Yasuo Kuniyoshi were profoundly influenced by their status as immigrants. In these turbulent times, with existing systems and institutions no longer fit for purpose, cross-national relationship dynamics and structures in flux, and the disruption of values and boundaries of all kinds, perhaps we are all potential migrants who have lost our safe place, our place to call home. This symposium will discuss how artists’ ideas and the style of their works are influenced by moving around, and the nature of migrant characteristics in an art context, with a focus on the artists exhibiting at this Domani.

Organized by Sawayama Ryo (OSP: art criticism, 2021, one year, New York, USA)
Panelists: Ogawa Nozomi (OSP: art management, one-year, Vienna, Austria), Ikezaki Takuya (Domani 2022-23 exhibiting artists)

Screening of the documentary film Feeling the World and talk
A "Domani: The Art of Tomorrow" 25th anniversary project

Experiencing the World(2022)
Aldo Grassini and his wife Daniela Bottegoni are a visually-impaired couple who have used their hands to feel their way around the world, encountering a diverse range of culture and art on their travels. The pair were instrumental in the founding of the Museo Omero tactile museum in Ancona, in the Marche region of Italy, in 1993, the museum gaining public status in 1999. This 60-minute documentary showcases the activities of the museum, where replicas of pre-modern sculptures and actual works by contemporary artists can be appreciated by touch. Following its Japanese premiere at the Vangi Sculpture Garden Museum (Nagaizumi, Shizuoka) in the autumn of 2022, the film will be screened in Tokyo during Disability Week (December 3–9). A post-screening talk with novelist and Waseda University professor Ono Masatsugu, joining director of the film Okano Koko, and Domani exhibiting artist Kitagawa Taro, who has also staged “tactile” exhibitions, will also be held.
Date
Sunday, December 4, 2022
Time
13:00 registration; 13:30 film screening; 14:30–15:30 talk
Seats
100
*Pre-book for this event and receive free same-day admission to the exhibition
*Capacity has now been reached.
Admission
Free
Venue
The National Art Center, Tokyo, 3F Auditorium
Organizers
The Agency for Cultural Affairs; The National Art Center, Tokyo
In conjunction
with
Vangi Sculpture Garden Museum

Speakers
Ono Masatsugu (Novelist; Professor, Waseda University)
Born 1970, native of Oita Prefecture. A novelist, French literature scholar, and professor at Waseda University. Received the Asahi Award for New Writers for his first novel Mizu ni umoreru haka [Graves buried in water], the Mishima Yukio Prize for his second novel Nigiyaka na wan ni seowareta fune [Echo on the Bay], and the Akutagawa Ryunosuke Award for 9 Nen Mae no Inori [A prayer nine years ago]. His translations from French include In the Name of Identity (Amin Maalouf) and Three Strong Women (Marie NDiayi). He has been a host of NHK’s Sunday Museum since 2018.
Okano Koko (director of the film)
Born 1973. Master of Arts in Education, Columbia University Teachers College. Organized exhibitions including “The Sense of Wonder: Into Another Garden” and “Everybody Needs a Rock: Sensing the world through the eyes and hands” at the Vangi Sculpture Garden Museum. As an extension of her research on the possibilities of museum education through senses that go beyond the visual, she produced the documentary film Feeling the World.

Kitagawa Taro (Domani 2022–23 exhibiting artist)
Born 1976 in Hyogo Prefecture, currently based in Okayama Prefecture.
2007-2010 Program of the Overseas Study for Upcoming Artists (Cusco, Peru), Agency for Cultural Affairs, Japan Kitagawa's sculptures, painstakingly crafted in stone with chisel, hammer, and a steadfast commitment to working by hand, are primitive in aesthetic and brimming with vitality; their spontaneous, artless appearance summoning hitherto unknown sensations. In recent years Kitagawa has participated in numerous exhibitions sounding a warning to today's world, taking different approaches to demonstrating the innate appeal of stone as a material. In recent years, he has also extended his practice the experience of appreciating sculptures via “touch.”

Documentary film Feeling the World website

Art appreciation workshop “Touch and taste/Touch and talk”

An accessible workshop with something for everyone. Planned under the supervision of Watanabe Junji (NTT), known for his research into “touch,” participants will use their tactile senses to share what would usually be an entirely visual art appreciation experience.
Date
Saturday, December 10, 2022 13:00–15:00
*Time, booking instructions, and other details to follow.
Participants
Around 16 (Jr. high school and older)
Fee
Free (*with a ticket to the exhibition)
Venue
The National Art Center, Tokyo, Lecture Rooms A and B, and Special Exhibition Gallery 2E
Planning
supervision
Watanabe Junji (NTT)

Facilitator
Kobayashi Keiko (Nippon Institute of Technology, Faculty of Advanced Engineering)
Guest
Kuroda Daisuke (Domani exhibiting artist)

Domani: The Art of Tomorrow 2022–23 x Hibiya College
Kondo Akino: Living and Creating in New York

In a talk closely connected to her new book, Kondo Akino will discuss her pursuit of life and art in the Big Apple.
Date
Friday, November 25, 2022 19:00–20:30 (doors open 18:30)
Seats
200. *Capacity has now been reached.
Tickets
1000 yen/Advance bookings required
Venue
Hibiya Public Library & Museum, Hibiya Convention Hall B1 (1-4 Hibiya-koen, Chiyoda-ku, Tokyo)
Organizers
Hibiya Public Library & Museum
In conjunction
with
Domani: The Art of Tomorrow

Speaker
Kondo Akino (Domani exhibiting artist)
Interviewer
Yamada Akiko (Curator, Art Museum + Library, Ota)