Artists
出品作家

Beautiful Smile 2019(参考作品)
Beautiful Smile 2019 (Reference)
笹川 治子
現代美術
2019年度(短期)・ドイツ/ライプツィヒ、ドレスデン、ベルリン、デュッセルドルフ
1983年、大阪府生まれ。東京藝術大学大学院美術研究科先端芸術表現専攻博士課程修了。現在、同大学非常勤講師、茨城県を拠点に活動。
博士論文「メディアのなかの戦争——戦争画からゲームまで」を執筆、藤田嗣治の《アッツ島玉砕》に描かれたモチーフの検証をはじめ、作戦記録画や戦中プロパガンダにおける虚実について研究するなど、戦時中にアートがどのようにメディアとして扱われ人々に影響を及ぼしたかに注目し、映像作品やパフォーマンス、インスタレーションなど多様な表現で制作と考察を続けている。
主な展覧会に、「City Flip-Flop」Taiwan Contemporary Culture Lab(台北/2019)、「虚構のはずれ On the Verge of Fiction」 関渡美術館(台北/2019)、「1940's フジタ・トリビュート」 東京藝術大学大学美術館 陳列館(2018)、「戦争画STUDIES」東京都美術館(2015)など。
SASAKAWA Haruko
Contemporary art
2019, short term, Leipzig, Dresden, Berlin, Dusseldorf, Germany
Born 1980, in Fukuoka, Japan. MFA Intermedia Art, Tokyo University of the Arts. Lecturer, Tokyo University of the Arts. Lives and works in Ibaraki, Japan
Having written her doctoral thesis on the media and war, from war paintings to gaming, starting with an examination of the motifs portrayed in Léonard Tsuguharu Foujita’s Final Fighting at Attu, and including research on truth and fiction in military paintings and wartime propaganda, Sasakawa focused on how art was treated by the media in wartime and how it influenced people. She continues to make art, and observations, in a practice that encompasses a diverse range of expression including works on video, performances, and installations.

Selected Exhibitions:
"City Flip-Flop" Taiwan Contemporary Culture Lab (Taipei/2019), “On the Verge of Fiction” Kuandu Museum of Fine Arts(Taipei/2019), “Foujita in the 1940's: Tributes” Chinretsukan Gallery Tokyo University of the Arts (Tokyo/2018), “SENSOU-GA STUDIES” Tokyo Metropolitan Art Museum (Tokyo/2015)
※作家の説明として、表現領域・海外研修派遣年数・派遣国を記載しています。
 Artists: (format category of the work, year selected for the Program, length of study)